En smart måte å få handlet på for kundene – og en fin måte og tilby flott service på for forhandleren.

Live shopping kan utføres enten en-til-en eller som en live-stream til en gruppe av mennesker som har interesse for samme type produkter eller et spesifikt produkt.

En slik shopping event der kundebehandler kommuniserer med en gruppe kunder, er gjerne annonsert og avtalt på forhånd, gjerne med spesifikke produkter eller innen bestemte produktkategorier.

Itid.no artikkel om live shopping konsepter. Streamer netthandel live med kunder.

Og handle direkte med en kundebehandler er en fin måte å få litt informasjon som gjør at du kan ta bedre beslutninger om produktene du eventuelt kjøper. Du får sett produktet og sammenlignet med tilsvarende produkter (som butikken eventuelt har å vise deg) og samtidig få en bedre indikasjon på for eksempel størrelse, design og farge.


På samme måte som du som kunde får et bedre inntrykk av produkter du er interessert i, vil butikken kunne få vist frem flere og kanskje kompletterende produkter og dermed oppnå mer salg. Kunden oppnår en bedre handle opplevelse og butikken oppnår mer fornøyde kunder – som igjen kan bli gode ambassadører for din butikk og eventuelt merkevarer.

De største fordelene med live shopping

  • For kunden vil opplevelsen av produktene være mer realistisk med tanke på størrelse, form, design og farge.
  • Kunde vil kunne kommunisere sine spørsmål mer direkte via chat og dermed ta mer kvalifiserte og bedre valg.
  • Fra butikkens side vil man kunne svare på konkrete spørsmål på en bedre måte – og kanskje til og med kunne formidle informasjon som ellers ikke har kommet godt nok frem (eller frem i det hele tatt) på produktets nettside.
  • Butikker flest vil nok oppleve mer engasjement og mer fornøyde kunder på denne måten – og dermed høyere kundelojalitet.